Experience Design

Walkie Talkie

Experience zonder opofferingen

Een experience website waar gebruiksvriendelijkheid primeert

Grote uitdaging

Enkele jaren geleden kregen we van PR-bureau Walkie-Talkie een echte uitdaging voorgeschoteld. Ze waren sinds hun lancering razendsnel gegroeid, maar de toenmalige website weerspiegelde hun verhaal niet meer. Tijd om hun innovatieve, gestructureerde en ietwat speelse eigenheid tot leven te brengen in een echte experience website.

Een heldere uitdaging, maar daarom niet meteen een easy job. Experience websites hebben doorgaans een lange laadtijd en lage gebruiksvriendelijkheid. Toch wilde Walkie-Talkie maximaal inzetten op user experience. Websitebezoekers moeten de boodschap in enkele seconden ontvangen én begrijpen. Zo gaat dat tenslotte bij walkie-talkies.

De ervaring mocht dus niet ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid.

Walkietalkie image6
Walkietalkie image5

10-4.

We sloegen de handen in elkaar met visual content studio Farmboy. Zij creëerden verschillende background video’s die de huisstijl van Walkie-Talkie tot leven brengen. Daarna ontwikkelden wij een platform waar deze video’s helemaal tot hun recht komen.

De video’s worden asynchroon ingeladen. Het principe is niet alleen snel, maar ook relatief simpel. Asynchroon laden gebeurt in 3 simpele stappen:

  • De teksten worden eerst ingeladen.
  • Daarna wordt een statische achtergrond getoond.
  • Als laatste worden de background video’s weergegeven.

Op die manier kunnen bezoekers meteen de verhalen van Walkie-Talkie lezen. Het visuele ervaringselement komt pas achteraf op hun scherm.

Walkietalkie image2

Little big
details.

Tijdens de creatie van deze website werd niets aan het toeval overgelaten. De video’s scheppen een algemene sfeer, maar daarbovenop voegden we ook de nodige details toe. Die maken een wereld van verschil!

Walkietalkie image4
Walkietalkie image3

Google <3 Walkie-Talkie.

Een snelle laadtijd is niet alleen goed voor de gebruiker. Performantie is meteen ook een belangrijke ranking factor in Google. Snelle sites zullen dus hoger verschijnen in de zoekresultaten.

De gebruiksvriendelijkheid van de website werd trouwens helemaal doorgetrokken naar de achterkant van de website. We optimaliseerden het CMS om snel en efficiënt content aan te passen. Op die manier kan Walkie-Talkie verder evolueren, en groeit hun website gewoon mee!